Робота з батьками
Дитина — це найдорожче в нашому житті. Це і скарб, і таємниця, і божественна краплина, котра промовляє своїми оченятами: «Я прийшла в цей світ. Полюбіть мене, допоможіть мені, навчіть мене. Я щира, я ще не знаю заздрощів і обману. Збережіть мене».
Вплив сім’ї на дитину унікальний, а багато в чому й незамінний. У родині особистість формується в природних умовах, вихователі тут — найближчі й найдорожчі люди, з якими дитина постійно спілкується і яким повністю довіряє. Тут, образно кажучи, закладається коріння, з якого виростають потім і гілки, і квіти, і плоди.
Сучасна родина має стати головною ланкою у вихованні дитини, однак для цього їй необхідна психолого-педагогічна допомога. Значно впливає на виховання дітей взаємодія навчальних закладів і сім’ї, ефективність якої залежить від особливостей організації роботи з батьками.
Головні завдання роботи з сім’єю:
1. Пропаганда педагогічних знань з метою підвищення педагогічної грамотності батьків.
2. Організація заходів, що дають батькам систему вмінь, необхідних для організації діяльності дитини вдома.
3. Гуманізація змісту та форм роботи з сім’єю і взаємовідносин «педагоги — батьки».
Педагог має виступати об’єднувальною ланкою між навчальним закладом та сім’єю, сприяти підвищенню педагогічної культури батьків, особливо молодих. Добре організована взаємодія батьків і педагогів дає помітні результати.
Насамперед необхідно ознайомити батьків:
• з концепцією розвитку закладу;
• з програмами та змістом навчання дитини;
• з формами та методами навчання та виховання.
Які питання краще обговорити з батьками гуртківців?
• Виховання пізнавального інтересу до навколишнього світу.
• Джерела розвитку мотивації до занять у гуртках.
• Виявлення і розвиток здібностей дитини.
• Психологічні особливості дітей різного віку.
• Можлива участь батьків у навчально-виховному процесі позашкільного закладу.
Що необхідно враховувати при плануванні діяльності ЦДЮТ у роботі з батьками?
• Склад сім’ї.
• Рівень педагогічної компетентності батьків.
• Характер взаємовідносин між педагогами (кожним) і батьками, між батьками і дитиною, між педагогом і дитиною в гуртку.
Стратегія діяльності закладу щодо організації взаємодії з батьками
У нашому закладі вироблена власна стратегія роботи з батьками, результативна система співпраці та взаємодії. Стратегія співпраці з батьками містить чітке уявлення про педагогічні проблеми, які можна вирішити разом.
Це наступні проблеми:
• вибору освітньої програми для дитини;
• мотивації дитини до навчання;
• розвитку і підтримки здібностей та інтересів дитини;
а також такі завдання:
• допомога у визначенні з життєвими планами, вибором професії;
• взаємодія з метою підтримки здоров’я дитини;
• попередження та подолання конфліктів з однолітками, дорослими (педагогами, батьками та іншими);
• організація змістовного дозвілля дитини.
Саме педагог проектує педагогічну систему взаємодії та співпраці з батьками. Однак до взаємодії залучені дві сторони — педагог (заклад) і сім’я, тому її мета повинна бути зрозумілою обом сторонам.
Нетрадиційні форми роботи з батьками, які використовуються в роботі Світловодського ЦДЮТ:
1. Педагогічний десант (виступи педагогів з актуальних проблем виховання дітей, виступи гуртківців з концертними програмами на підприємствах, в організаціях, де працюють батьки).
2. Дерево родоводу (зустріч поколінь, роздуми над проблемами родинного виховання, звернення до народної педагогіки).
3. У родинному колі (анкетування батьків, індивідуальна допомога родинам через консультації, показ, зустрічі з лікарями, психологом, юристами).
4. Народна світлиця (звернення до народних традицій, формування особистості дитини через мистецтво, спільну діяльність батьків, дітей, педагогів).
5. День добрих справ (спільна діяльність педагогів, батьків і дітей).
6. Вечір великої родини (участь беруть батьки, гуртківці, педагоги; організація відпочинку, ігри, концерт, виступи театру).
7. Альбом-естафета «Як ми живемо» (досвід організації роботи з дітьми в родині).
8. Клуб «Родинні традиції».
9. Родинна скарбничка (добірка матеріалів з досвіду родинного виховання).
10. Аукціон ідей родинної педагогіки.
11. «Батьківський ринг».
12. Дні довіри (у визначені дні педагоги, психолог ведуть прийом батьків і консультують їх із проблем виховання).
13. Родинні свята в гуртку.
14. Дні відкритих дверей (запрошення батьків на заняття дітей).
15. Прес-центр «Для вас, батьки».
Пропонуємо орієнтовну тематику рубрик, за якими може працювати прес-центр для батьків:
• Педагогічну культуру — в кожну сім’ю.
• Батьківський телетайп (інформація про заходи для батьків).
• Довідкове бюро (інформація з проблем виховання).
• Пропонуємо прочитати (про нові видання).
• Співпраця сім’ї та ПНЗ.
• Соціометрія (матеріали соціальних та психолого-педагогічних досліджень із проблем сімейного виховання).
Батько і мати — найкращі вихователі. Вони впливають на поведінку дитини навіть тоді, коли їх немає вдома. Пам’ятайте, що дитина — дзеркало житія своїх батьків. Як у краплині води відбивається сонце, так і в дітях відбивається моральна чистота батька й матері. Робіть усе, щоб дитинство і майбутнє ваших дітей були прекрасними. «Щоб рости і бути щасливою, дитині потрібна любов, упевненість у своїх силах, у своїй значущості для нас, дорослих» (Я. Корчак).
Отже, поєднуючи зусилля педагогічного колективу Світловодського ЦДЮТ, батьків та вихованців, ми виховуємо особистість, якій притаманні почуття любові до світу, толерантність, гнучкість та відповідальність. І якої б системи виховання не дотримувався педагог, кожен знає, що головне — виховати Людину.
Коментарi